Chiński przemysł lotniczy jest jednym z największych na świecie, a Pekin chce dalej inwestować w rozwój infrastruktury lotniczej. Kilka dni temu otworzony został port lotniczy Hejing Bayinbuluke. Jest to 260. cywilny port lotniczy w Państwie Środka.
Z chińskimi przemysłem lotniczym może próbować równać się jedynie amerykański odpowiednik. W Chinach, obecnie, dopuszczonych do cywilno-komercyjnego użytku do kilku dni wstecz było 259 portów lotniczych. Oprócz tego, w Państwie Środka operacyjnych jest 106 lotnisk obsługujących ruch general aviation.
Krajowy ruch lotniczy w Państwie Środka osiągnął już poziom sprzed wybuchu pandemii COVID-19, a w niektórych przypadkach nawet go przewyższył. Inaczej wygląda sprawa ruchu międzynarodowego do i z Chin, który po zniesieniu wszystkich pandemicznych restrykcji rośnie, lecz w wolniejszym tempie.
Mozolnie odbudowuje się rynek lotniczy między Chinami a USA, jak również między Warszawą a Pekinem, o czym świadczy fakt, że
LOT nie przywróci rejsów między Lotniskiem Chopina a pekińskim portem Daxing.
Kolejny port lotniczy
Powolna odbudowa międzynarodowego ruchu lotniczego nie powstrzymuje chińskich linii lotniczych przed wznawianiem wielu połączeń do m.in. Europy. Nie jest to również hamulcowy działań władz centralnych, które podejmują decyzje o budowie kolejnych portów lotniczych. Od czasu otwarcia nowego hubu w stolicy Chińskiej Republiki Ludowej, zainagurowana została działalność kilku mniejszych portów regionalnych.
Pod koniec roku otwarte zostanie lotnisko w Lishui, w prowincji Zhejiang, a kilka dni temu działalność rozpoczął port lotniczy Hejing Bayinbuluke, który położony jest w okręgu Hejing w mongolskiej prefekturze autonomicznej Bayingolin, w odległości około 13,5 kilometra od centrum miasta Bayinbuluke. Port położony jest na wysokości 2506,85 metrów na poziomem morza, gdzie średnia roczna temperatura wynosi -3,7°C, co czyni lotnisko drugim portem położonym na płaskowyżu w prowincji Xinjiang.
Ułatwienie przepływu pasażerów i cargo
Na razie lotnisko obsługuje jedną rotację dziennie. Są to loty między Hejing a Korli. W przyszłości stopniowo otwierane mają być trasy do głównych lotnisk przesiadkowych w Chinach, takich jak Szanghaj i Pekin. Ułatwi to w jeszcze większym stopniu transport między górską prowincją a innymi częściami Państwa Środka, dzięki czemu „przepływ pasażerów i ładunków stanie się bardziej efektywny i wygodny”.
Nowy port jest trzecim otwartym, w Państwie Środka, w tym roku, cywilnym lotniskiem, i drugim portem, które położone jest na takiej wysokości. Jest to również 27. port lotniczy w prowincji Xinjiang. Lotnisko Hejing Bayinbuluke posiada certyfikację 4C, co pozwala na obsługę lotów realizowanych za pomocą airbusów A320 i boeingów 737, jak i mniejszych, turbośmigłowych maszyn. Powierzchnia terminala to 3 500 metrów kwadratowych, dostępne jest sześć stanowisk postojowych dla samolotów kodu C, oraz droga startowa od długości 3 000 metrów. Nowe lotnisko w Chinach zdolne jest obsługiwać 250 tys. pasażerów rocznie, 500 ton frachtu, oraz realizować 2 300 operacji startów i lądowań.